آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستگزارش

شهروندان:

سفر متقی به شمال شرق و حقانی به جنوبی برای یارگیری جناحی است

رسول شهزاد- کابل


امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی به تاریخ (۲۲ سرطان) به شمال شرق سفر کرده و با شماری از بزرگان قومی آن ولایات دیدار و گفت‌وگو داشت. همزمان با سفر متقی به بدخشان سراج‌الدین حقانی سرپرست وزارت امور داخله امارت اسلامی به جنوبی سفر کرد.

سفر متقی به شمال شرق و حقانی به جنوبی برای یارگیری جناحی است

امیر خان متقی در سفرش به شمال شرق حرف جالبی زده و گفته که افغانستان به میدان ترانزیت در منطقه مبدل می‌شود که این اظهار نظر نظر او از سوی کارشناسان غیر عملی خوانده شده است.
آگاهان سیاسی می‌گویند، تا زمانی که یک دولت قانون‌مند موافق با تمام معیارهای بین‌المللی ایجاد نشود، کشورهای منطقه و جهان اعتماد نمی‌توانند و این حرف متقی ناشی از باور ذهنی وی بوده و اعتبار اجرایی ندارد.
مهدی افضلی پژوهشگر مطالعات جنوب آسیا به خبرگزاری دید می‌گوید که حرف‌های متقی ناشی از باورهای شخصی وی است که این منطق در حکومت‌های قبلی نیز وجود داشته است.
آقای افضلی افزود با اشاره به صحبت‌های امیر خان متقی، گفت که بدون شک افغانستان جغرافیای خوبی دارد و استفاده از این جغرافیا برای مبادلات منطقه‌ای و جهان نیاز به مدیریت، نیاز به انسجام داخلی و نیاز به شکل‌گیری یک دولت مورد اعتبار منطقه دارد که کشورهای منطقه و جهان بتوانند اعتماد بکند.
افضلی می‌گوید که یک دولت قانونمند که از متن مردم شکل گرفته باشد و بتواند مردم افغانستان را دور هم جمع بکند، چنین دولتی اعتبار سیاسی افغانستان را تضمین می‌کند.
سفرهای همزمان وزرای سرپرست به دو زون شمالی و جنوبی گمانه‌زنی‌های زیادی را در میان کارشناسان و مردم بر انگیخته است.
پیش‌تر مجله فارن پالیسی گزارش داده بود که سراج‌الدین حقانی با این رویکرد در پی تسلط بیشتر بر معادن افغانستان است.
وحیده بیات خبرنگار و فعال حقوق زنان به خبرگزاری دید می‌گوید که عدم مشروعیت داخلی برای طا-لبان بسیار خطرناک محسوب می‌شود، بنا براین مقامات امارت اسلامی با سفر به ولایات در پی جلب حمایت مردمی هستند.
بیات می‌گوید که سفر امیر خان متقی به بدخشان دور از انتظار بود، در این سفر وی با مسئولان امارت اسلامی و بزرگان قومی دیدار کرده که این نشان دهنده آن است که طا-لبان برای کسب حمایت مردمی اقداماتی روی دست گرفته است.
از سوی دیگر شکیلا حیدری فعال جامعه مدنی به خبرگزاری دید می‌گوید که بدخشان به لحاظ اقتصادی برای طا-لبان حایز اهمیت است، به همین دلیل یک مقام بلند پایه امارت به این ولایت سفر کرده است.
حیدری می‌گوید که اختلافات درونی میان طا-لبان، سران امارت را به یارگیری در داخل و خارج از کشور وا داشته است که سفر متقی به بدخشان و سفر حقانی به پکتیا که در واقع پایگاه اجتماعی حقانی‌ها است نشان دهنده این موضوع است.
هدف از سفر امیر خان متقی چگونگی برقراری روابط حسنه میان اقوام ساکن در دو طرف خط مرزی میان تاجیکستان و افغانستان، حل مشکلات مرزی از راه دیپلماسی، بررسی مشکلات اقتصادی مردم و حل مشکلات تعلیم و تربیه عنوان شده ‌بود.
این در حالی است که باگذشت نزدیک به یک سال هیچ کشور حکومت طا-لبان را به رسمیت نشناخته، اما سرپرست وزارت خارجه طا-لبان در بدخشان گفته که افغانستان به زودی به میدان ترانزیت تبدیل می‌شود.
با این همه، بهشته شالیزی فعال رسانه‌ای، می‌گوید طا-لبان در این اواخر پی برده است که منابع طبیعی افغانستان می‌تواند برای شان بسیار سودمند باشد به همین دلیل سران امارت اسلامی به دنبال تسلط کامل بر معادن افغانستان است.
گفتنی است که امیر خان متقی در سفر به شمال شرق همچنان گفته است که کشورها حکومت طا-لبان را به رسمیت شناخته‌اند، اما روی شان نمی‌شود که اظهار کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا