آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

شورای علمای امامیه:

طا-لبان اراده‌ای برای پذیرفتن خواست‌های شیعیان ندارند/ هیچ کشور بیرونی نمی‌تواند نماینده اهل تشیع باشد

رسول شهزاد-کابل
خبرگزاری دید: شورای عالی علمای امامیه افغانستان می‌گوید، با آنکه طا-لبان در دوحه خواست‌های جامعه تشیع را پذیرفته بودند، اکنون بعد از گذشت پنج ماه اراده‌ای جدی برای پذیرفتن خواست‌های ما ندارند. این شورا همچنان تصریح کرده که هیچ کشور نمی‌تواند از جامعه اهل تشیع افغانستان نمایندگی کند.

محمد حسین جعفری کندزی رییس شورای عالی علمای امامیه امروز دوشنبه(۲۰ جدی) در همایشی گفت ما از امارت اسلامی افغانستان خواستار به رسمیت شناختن مذهب جعفری هستیم و امارت اسلام باید به خواست جامعه تشیع تمکین کند.
آقای جعفری همچنان افزود که امارت اسلامی باید پایه‌های اعتمادسازی را میان مردم در تمامی اقشار ایجاد کند و این اعتمادسازی باعث ماندگاری نظام خواهد شد.
وی گفت که طا-لبان باید یک حکومت همه شمول به معنی واقعی کلمه ایجاد کنند تا تمام اقشار جامعه خود را در آینه حکومت اسلامی ببینند. با تقرر چند شخص فاسد نمی‌شود حکومت همه شمول ایجاد کرد.
آقای کندزی همچنان گفت، آزادی بیان به عنوان یک اصل در نظام‌های اسلامی و نظام‌های دموکراسی است و طا-لبان نباید رسانه‌ها را تحت فشار قرار بدهند. حکومتی می‌تواند مقتدر باشد که آزادی بیان در آن وجود داشته باشد.
رییس شورای عالی امامیه افزود، ما تلاش داریم که با حکومت هم‌سو باشیم و آماده همکاری هستیم ولی در حال حاضر چنین چیزی شکل نگرفته است.
شورای علمای امامیه می‌گوید ما در حالی این موضع را اتخاذ نمودیم که تاکنون طا-لبان به خواست‌های جامعه تشیع تمکین نکرده است.
وی خواست‌های شورای عالی امامیه را تحت چهار عنوان اعلام کرد:
۱: رسمیت مذهب جعفری در قانون اساسی آینده کشور
۲: حفظ قانون شخصیه اهل تشیع در قوانین نافذه کشور
۳: تامین امنیت جان، مال، مراکز علمی و فرهنگی جامعه تشیع
۴: حضور تشیع در سطوح مختلف نظام
وی در ادامه افزود که اعضای تیم مذاکره کننده طا-لبان در دوحه شفاهاً با این موارد موافقت کرده بود، ولی در حال حاضر آماده پذیرفتن خواست‌های ما نیست.
در همین حال، آقای جعفری کندزی تصریح کرد که هیچ کشور به شمول کشورهای اسلامی نمی‌تواند از جامعه تشیع افغانستان نمایندگی کند. او افزود که وعده و وعید کشورهای و حلقات بیرونی بر سرنوشت اهل تشیع با حکومت طا-لبان پذیرفتنی نیست و مشروعیت ندارد.
این در حالی است که پیش از این شورای علمای شیعه افغانستان از امارت اسلامی اعلام حمایت کرده و از جامعه تشیع خواسته بود با امارت اسلامی همکار باشند تا یک حکومت اسلامی همه شمول در افغانستان ایجاد شود.
بعد از گذشت پنج ماه از حاکمیت طا-لبان، تاکنون هیچ کشوری حکومت آن‌ها را به رسمیت نشناخته و تمام جهان در این مورد منتظر عملکرد طا-لبان هستند.
رییس شورای علمای امامیه گفت ما خواستار ایجاد یک حکومت همه شمول اسلامی هستیم که تمام تکثرها، هم‌پذیری و مشارکت در آن دیده شود و این مسئله به سران طا-لبان بستگی دارد که چه راه و روشی را در پیش می‌گیرند، انتظار ما این است که راه‌هایی که دیگران به خطا رفته‌اند را نروند از این فرصت برای اعتمادسازی و هم‌پذیری استفاده کنند.
آقای کندزی در ادامه گفت که قرار شده یک کمیسیون ایجاد شود که تمام نهادها و شوراهای جامعه تشیع در آن عضو خواهند داشت و این کمیسیون تنها مرجع رسمی از طرف جامعه تشیع خواهد بود.
رییس شورای عالی امامیه گفت: طا-لبان هیئت‌های ما را به گرمی استقبال کردند و مذاکره جریان دارد ولی تاکنون اراده جدی برای پذیرفتن خواست‌های جامعه تشیع افغانستان ندارند.
گفتنی است که پیش از این نیز شماری از بزرگان جامعه تشیع در افغانستان برای به رسمیت شناختن مذهب جعفری با طا-لبان گفت‌وگو و در برنامه‌های جداگانه خواست‌های شیعیان را مطرح کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا