آخرین اخبارافغانستانسیاست

متقی در استقبال سخنان بایدن: اکنون امریکا تعامل مثبت را انتخاب کند

خبرگزاری دید: امیر خان متقی وزیر خارجه طا-لبان در واکنش به سخنان جو بایدن رییس جمهور امریکا در باره القاعده می‌گوید که اکنون زمان آن رسیده که امریکا با طا-لبان تعامل مثبت داشته باشد.

بایدن روز جمعه گذشته در باره موجودیت القاعده در افغانستان گفت: «به یاد دارید که من در مورد افغانستان چه گفته بودم؟ من گفته بودم که القاعده در افغانستان نخواهد بود. من گفته بودم که آنان در آن‌جا نخواهند بود. من گفته بودم که از طا-لبان کمک بگیریم. حالا چه می‌شود؟ چه اتفاقی در حال رخ‌دادن است؟ روزنامه‌ها را بخوانید، حق با من بود».

طا-لبان، از جمله امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه‌ آن‌ها سخنان بایدن را نبود «گروه‌های مسلح» در افغانستان تعبیر کرده‌اند.

متقی در گفت‌وگو با الجزیره گفته است: «اظهارات اخیر رییس ‌جمهور بایدن که گفته گروه‌های مسلح در افغانستان وجود ندارند، این در حقیقت درک واقعیت است».

به‌ گفته‌ متقی، اظهارات بایدن گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره‌ حضور بیش از ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان را رد می‌کند.

متقی گفته است: «امارت اسلامی افغانستان متعهد است که به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد که خاک افغانستان را به ضد دیگران استعمال کند. ما در دو سال گذشته عملاً این چیز را ثابت ساخته‌ایم. حالا وظیفه‌ امریکا است که مسئولیت‌های خود را انجام دهد و برای تعامل مثبت با افغانستان پیش بیاید».

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان هم گفته است که اظهارات اخیر جو بایدن پابندی طا-لبان به تعهد این گروه را ثابت می‌سازد.

مخالفان طا-لبان هم به اظهارات بایدن واکنش نشان داده و طا-لبان را «مزدور» امریکا توصیف کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا