آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرخبر های مهمزنانسیاست

ملل متحد: وضعیت افغانستان «اضطراری دایمی» است

خبرگزاری دید: سازمان ملل متحد ضمن هشدار از وضعیت افغانستان، گفته که اوضاع در این کشور با توجه به اخراج مهاجران از کشورهای همسایه و نقض حقوق بشر در داخل، در حالت اضطراری دایمی است.

لئونارد زولو مسئول بخش افغانستان کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با ابراز نگرانی گفت که اخراج پناهجویان افغانستانی از پاکستان، این کشور را در وضعیت اضطراری دایمی قرار داده است.

زولو همچنین گفته است که وضعیت بد بشری در افغانستان پس از ۲۰۲۱ آغاز شد و با روند اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی از پاکستان، این وضعیت حالت دایمی به خود گرفته است.

این مقام سازمان ملل متحد نقض حقوق‌ بشر را دلیل منزوی شدن افغانستان از سوی جامعه جهانی و ادامه بحران بشری در کشور می‌داند.

زولو همچنین با اشاره به اخراج پناهجویان افغانستانی از کشورهای همسایه تصریح کرده است که بازگشت سیل‌آسای آنان به کشور، نهادهای مددرسان را با چالش جدیدی روبه‌رو کرده است.

او همچنین گفته است که روزانه دست‌کم ۲۰ هزار پناهجوی افغانستانی از پاکستان اخراج می‌شوند.

پیش از این کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از پاکستان خواسته بود تا قوانین بین‌المللی را در زمینه اخراج پناهجویان افغانستانی رعایت کند.

طبق اطلاعات این نهاد، در حال حاضر حدود ۲۹ میلیون تن در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

این در حالی است که پیش از این نیز نهادهای بین‌المللی با ابراز نگرانی از ادامه اخراج پناهجویان افغانستانی از پاکستان و ایران به کشور گفته‌اند که شمار زیادی از بازگشت‌کنندگان جایی برای رفتن ندارند. آنان از اسلام‌آباد خواستند تا روند اخراج پناهجویان را فوراً متوقف کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا