آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

توماس ویست مشاور سابق جوبایدن:

موضع اشرف غنی در مسئله زندانیان طالبان اصولی است

توماس ویست مشاور سابق جو بایدن معاون بارک اوباما گفت، هنوز قبل از وقت است که بیان داشت توافق امریکا با طالبان خوب یا بد بوده است.

توماس ویست مشاور سابق جو بایدن معاون بارک اوباما گفت، هنوز قبل از وقت است که بیان داشت توافق امریکا با طالبان خوب یا بد بوده است.
به نقل از صدای امریکا، آقای ویست گفت که از نظر وی و هر کسی که در واشنگتن به مسایل افغانستان اهمیت می‌دهد تقاضای ختم جنگ، برگشت سربازان امریکایی به کشور و مهم تر از هر چیزی ختم رنج مردم افغانستان در شهرها و روستاها است.
توماس ویست گفت: «اگر طالبان جدی هستند و از درس‌های گذشته خود آموخته‌اند و آرزوی جنگ داخلی دیگری را ندارند بلکه می‌خواهند با حکومت افغانستان مباحثاتی روی تغییر قانون اساسی داشته باشند، در مورد تقسیم قدرت بحث کنند، ما آن وقت شاهد آغاز یک پروسه برای ختم جنگ هستیم که چیز خوبی خواهد بود».
ویست افزود، اگر شما در ماه‌های آینده شاهد خروج طالبان از مذاکرات باشید و آن‌ها بخواهند لشکرگاه، قندهار یا سایر شهرها را تصرف کنند، می‌توانم بگویم که این توافق مطابق انتظارات پیش نرفته است.
مشاور سابق جو بایدن معاون اوباما گفت یکی از پرسش‌های دیگر که قانونگذاران خواهند پرسید این است که در این توافق چه پیش شرطی برای کاهش نیروهای امریکایی از سطح ۸۶۰۰ به صفر با طالبان گذاشته شده است. او گفت این شرط در توافق درج نیست.
آقای ویست گفت که موضع رییس جمهور غنی در خصوص حفظ حق بحث مذاکره روی رهایی زندانیان طالبان در گفت‌وگوهای صلح با طالبان قابل درک و عاقلانه است. به نظر ویست، این یک اهرم فشار حکومت افغانستان بر علیه طالبان در مسئله صلح است و کاملاً او حق دارد تا این مسئله را مطرح کند.
مشاور سابق بایدن گفت که وی با تجربه‌ای که در روند مذاکرات توافقنامه امنیتی دو جانبه با افغانستان داشته است، در آن کلمات را به دقت انتخاب کرده است و کلماتی که آن‌ها در خصوص رهایی زندانیان انتخاب کردند، تعهد به مذاکرات به تمامی جوانب است نه اینکه درب زندان را باز کنند و زندانیان طالبان را آزاد کنند.
ویست گفت این کار در حیطه قدرت ما نیست. طوری که رییس جمهور غنی گفت این تصمیم او است.
آقای ویست افزود: «جنبش طالبان یکپارچه نیستند و آنها در بخش یکپارچگی با مشکل بزرگ مواجه استند. آن‌ها جنگجویان زیادی در میدان جنگ دارند که نمی‌خواهند سلاح شان را به زمین بگذارند».
به گفته او، ثبات افغانستان موضوع اصلی بین امریکا و پاکستان برای چندین دهه بوده است. بنابراین ما در مورد ثبات افغانستان و منافع خود در سال‌های پیش رو به مباحثات خود ادامه می‌دهیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا