آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

نیکولاس کی: امریکا در مذاکرات دوحه دولت افغانستان و ملل متحد را کنار گذاشت

خبرگزاری دید: سفیر پیشین بریتانیا در افغانستان ضمن تاکید بر ایجاد یک حکومت فراگیر در افغانستان، گفت که امریکا در مذاکرات دوحه دولت افغانستان و ملل متحد را کنار گذاشت.

نیکولاس کی گفت در حال حاضر بخش اندکی از افغانستان که طا-لبان نمایندگی آن را دارد در آیینه دیده می‌شود.

آقای کی معتقد است که فرستاده ویژه سازمان ملل باید با شرکای منطقه‌ای و جهانی افغانستان در این مورد کار کند که به طرفی برویم که چنین دولتی شکل بگیرد.

او به تازگی در گفت‌وگو با یک رسانه خصوصی گفت، طا-لبان در نهایت باید ببینند که تنها راه قابل تصور برای آینده افغانستان حضور همه مردم در دولت این کشور است.

این دیپلمات بریتانیایی گفته همه قدرت‌ها از قاچاق مواد مخدر از افغانستان، وضعیت حقوق بشر و نارسایی اقتصادی ابراز نارضایتی کرده‌اند.

آقای کی از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ سفیر بریتانیا در کابل بود و قبل از آن به عنوان نماینده ملکی ناتو در افغانستان کار می‌کرد. او گفت که سازمان ملل می‌تواند «نقش میانجی» را در میان کشورهای تاثیرگذار بازی کند تا درباره افغانستان اجماع نظر داشته باشند.

شورای امنیت سازمان ملل این هفته نشست ویژه‌ای برای بررسی ارزیابی گزارش دبیرکل سازمان ملل از وضعیت افغانستان برگزار کرد. به رغم تلاش‌های دبیرکل برای ایجاد هماهنگی، اختلاف میان کشورهای غربی با چین و روسیه برسر نحوه برخورد با طا-لبان آشکار بود.

سفیر پیشین بریتانیا از رابطه فعال سازمان ملل با جریان‌های مخالف طا-لبان حمایت کرد. او گفت که سازمان ملل می‌تواند «به مخالفان طا-لبان کمک کند تا در داخل و خارج از افغانستان یکپارچه‌تر شوند» و همچنین به آغاز فرایند گفت‌وگوهای آنان با طا-لبان کمک کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا