آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

ورود اولین محموله چین به افغانستان از طریق تورخم

خبرگزاری دید: بر اساس کنوانسیون حمل و نقل بین‌المللی روتیرز، نخستین محموله چین از مرز تورخم وارد افغانستان شده است.

مقامات گمرک محلی پاکستان در بیانیه‌ای گفته که این رویداد تاریخی یک تحول بزرگ در حوزه تجارت ترانزیتی است و راه درازی را در افزایش فعالیت‌های تجارت ترانزیتی در مرز پاکستان با افغانستان و همچنین تقویت روابط اقتصادی با چین، افغانستان و جمهوری‌های آسیای مرکزی خواهد داشت.

بر بنیاد این گزارش، مراسمی نیز در نقطه صفر مرزی تورخم با حضور مقامات و مسئولان گمرک‌ها و اتاق تجارت افغانستان و پاکستان نیز برگزار شده است.

ارباب قیصر حمید مدیر تجارت ترانزیتی پیشاور با سخنرانی در این مراسم، بر اهمیت تحولات و ابتکارات عمده گمرک پاکستان برای تقویت، تسهیل و ساده‌سازی ترانزیت و تجارت دوجانبه تاکید کرده است.

او گفته که این اقدامات شامل موافقت‌نامه تجارت ترانزیتی ازبیکستان-پاکستان (UPTTA)، موافقت‌نامه تجارت ترانزیتی پاکستان-تاجیکستان (TPTTA)، تسهیلات تجارت ترانزیت هوایی به زمینی در میدان‌هوایی اسلام‌آباد، پر کردن متقاطع، آغاز حمل و نقل از طریق غلام خان و ساده‌سازی قوانین نیز می‌شود.

وی تاکید کرده است: با تکمیل سامانه مدیریت یکپارچه ترانزیت و تجارت (ITTMS)، مشکل تراکم ترافیک در تورخم برطرف شده و حجم مبادلات دوجانبه و ترانزیتی افزایش می‌یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا