آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاستگزارش

نخست‌وزیر طالبان:

کشورهای مدافع حقوق بشر، خودشان حقوق بشر را پامال می‌کنند/ کشورهای اسلامی طا-لبان را به رسمیت بشناسند

خبرگزاری دید: نخست‌وزیر طا-لبان می‌گوید کشورهایی که این گروه را متهم به نقض حقوق بشر می‌کنند، خودشان با اعمال تحریم حقوق بشر را پامال می‌کنند.

ملا محمد حسن آخوند این اظهارات را امروز چهارشنبه (۲۹ جدی) در نشستی تحت عنوان «کنفرانس اقتصاد افغانستان» در کابل بیان کرد.

ملا حسن آخوند گفت، کشورهایی که خود را مدافعان حقوق بشر می‌دانند با مسدودکردن پول‌های افغانستان، مردم افغانستان را با بحران بشری مواجه کرده‌اند.

او خطاب به این کشورها گفت: «اگر واقعاً درد جامعه بشری را داریم بیایید از راه تفاهم گام‌های واقعی به سوی بیرون برآمدن از معضل بشری برداریم».

نخست‌وزیر کابینه‌ سرپرست طا-لبان در بخشی از اظهارات خود تاکید کرد که این گروه شرایط به‌ رسمیت‌ شناخته ‌شدن را تکمیل کرده است. او گفت که کشورهای اسلامی باید در به ‌رسمیت‌ شناختن طا-لبان پیش‌قدم شوند.

مولوی عبدالسلام حنفی معاون نخست‌وزیر طا-لبان نیز در این کنفرانس گفت که ادامه‌ی تحریم‌ها و منجمدماندن پول افغانستان مشکلات زیادی را در کشور به بار آورده است.

او گفت که طا-لبان نمی‌خواهند استقلالیت اقتصاد افغانستان را قربانی شرط‌های تمویل‌کنندگان کنند.

حنفی افزود که افغانستان در کنار کمک‌های بشردوستانه، به کمک‌های انکشافی نیز نیاز دارد.

او اضافه کرد که در دو دهه‌ گذشته، اقتصاد افعانستان به کمک‌های خارجی استوار بود و ۷۵ درصد منابع کشور به کمک‌های خارجی بستگی داشت. به‌ گفته‌ حنفی،  این کمک‌ها ناموثر بود و زمینه‌‌ فساد را به وجود آورد.

در همین حال، دیبورا لاینز نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان که در این نشست حضور داشت گفت که با نهادهای مختلف جامعه‌ جهانی در تلاش است تا تحریم‌ها علیه افغانستان رفع و کمک‌های بشردوستانه بیش‌تر به افعانستان ارایه شود.

او گفت: «ما در سازمان ملل متحد با دونران برای کمک‌ها و رفع تحریم‌ها‌ بحث می‌کنیم. می‌دانیم که تلاش‌های ما‌ برای طولانی مدت کافی نیست و باید برای حل طولانی مدت معضل افغانستان کار کنیم».

با این حال، مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه‌ طا-لبان نیز در کنفرانس امروز تأکید کرد که خارجیان باید درک کنند که این گروه تمام شرایط را برای به رسمیت شناخته‌شدن تکمیل کرده است.

او در ادامه گفت که طا-لبان متعهد به روابط خوب با تمام کشورها براساس احترام متقابل هستند.

با گذشت بیش از پنج ماه تاکنون هیچ کشوری حکومت طا-لبان را به رسمیت نشناخته است.

مقام‌های طا-لبان پیش از این هم بارها تأکید کرده‌ بودند که تمام شرایط به رسمیت‌ شناخته ‌شدن را تکمیل کرده است، اما کشورهای خارجی احترام به حقوق بشر، مبارزه با تروریزم و تشکیل دولت فراگیر را شروط به رسمیت شناختن حکومت طا-لبان تعیین کرده‌اند؛ شرایطی که به نظر می‌رسد طا-لبان در عملی کردن آن تا کنون ناکام بوده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا