آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

گزارشگر ویژه سازمان ملل اسراییل را یک رژیم سرطانی و آپارتاید خواند

خبرگزاری دید: گزارش‌گر ویژه ملل متحد برای فلسطین رژیم اسراییل را به دلیل اشغال سرزمین‌های فلسطین، سرطانی و آپارتاید خوانده و گفته که فلسطینی‌ها زیر نظارت دایم زندگی می‌کنند.

فرانچسکا آلبانزه اقدامات رژیم اسراییل را در سرزمین‌های اشغالی معادل «جنایت بین‌المللی» دانسته است.

خانم آلبانزه همچنین رژیم اسراییل را به تغییر سیستماتیک کاربری زمین و خلع مالکیت فلسطینی‌ها بر زمین‎‌های‌شان متهم کرد.

نمایندگان رژیم اسراییل در نشست شورای حقوق بشر حضور نداشتند و خبرنگاران می‌گویند این گزارش با واکنش خشم‌آلود تل‌‌ابیب مواجه خواهد شد.

به گفته خانم آلبانزه، اقدامات رژیم اسراییل نیازمند تحقیقات فوری دادگاه کیفری بین‌المللی است.

به خانم آلبانزه برای تهیه گزارش‌اش اجازه سفر به اسراییل داده نشد.

پیش از این دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل و یک سازمان حقوق بشری اسرابیلی به نام بتسلیم در گزارش‌های خود رژیم اسرائیل را به تبعیض‌گرایی شدید که مشابه «نظام آپارتاید» است متهم کرده بودند.

رژیم اسراییل این گزارش‌ها را بر مبنای اطلاعات «کذب» خوانده و در راستای «برنامه یهودستیزی» توصیف و آن‌ها را به شدت محکوم کرده بود.

خانم آلبانزه در گزارش به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید اسرائیل در ۵۶ سال گذشته مناطق اشغالی فلسطین را با «مجرمانه کردن حقوق اساسی و زندانی کردن جمع کثیری از مردم» اداره کرده است.

بر اساس این گزارش از سال ۱۹۶۷ تاکنون ۸۰۰ هزار فلسطینی از جمله کودکانی ۱۲ ساله بازداشت و از سوی ارتش اسراییل محکوم شده‌اند. فلسطینیان برای ابراز عقیده، گردهمایی،سخنرانی‌های سیاسی یا حتی قصد انجام آن از حق شهروندی خود محروم شده‌اند. آن‌ها بدون هیچ مدرکی گناهکار محسوب می‌شوند و بدون هیچ حکمی بازداشت می‌شوند و در زندان‌های اسراییل مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

در این گزارش آمده که بازداشت و زندان جمعی به ابزاری برای سرکوب مخالفت مسالمت آمیز علیه اشغال و حمایت از ارتش و شهرک‌نشینان تبدیل شده است.

بر این اساس، اسرایيل فلسطینی‌ها را در یک بسته‌بندی «تهدید امنیتی» گذاشته و از دستورهای بی‌رحمانه ارتش برای مجازات آن‌ها بابت استفاده از حقوق اساسی و مشروع‌شان استفاده می‌کند.

خانم آلبانزه رژیم اسراییل را رژیمی سرطانی خوانده که زندگی فلسطینی‌ها را حتی خارج از زندان احاطه کرده است: «موانع عبور و مرور، زیرساخت‌های جداسازی شده، ایست‌های بازرسی، شهرک‌های یهودی‌نشین که شهرها و روستاهای فلسطینی را دوره کرده‌اند، صدها مجوز بوروکراتیک و شبکه نظارتی دیجیتال زندگی آن‌ها را در چنبره خود گرفته است».

خانم آلبانزه خواستار پایان اشغال غیرقانونی فلسطین شد و از کشورهای عضو خواست با عمل به تعهد خود، شهرک‌های یهودی‌نشین اسراییل را به رسمیت نشناسند و تمامی تدابیر سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی خود را بر اساس مرامنامه سازمان ملل متحد به کار بگیرند تا «اشغال استعماری اسرایيل و بانیان آن را به دست عدالت بسپارند».

دولت جدید اسراییل که تندروترین دولت تاریخ این رژیم خوانده می‌شود، با آغاز کار خود از «حق غیرقابل تردید مردم یهود بر تمامی اراضی اسراییل» صحبت کرده است و برخلاف قوانین بین‌الملل طرح ساخت ده‌ها هزار واحد ساختمانی را در شهرک‌های یهودی‌نشین ساخته شده در مناطق اشغالی، پیش برده است.

گروه‌های مسلح فلسطینی که از عملکرد تشکیلات خودگردان به ستوه آمده‌اند به مرور قدرتمندتر شده‌اند و با اسراییل درگیر می‌شوند.

نیروهای فلسطینی و حامیان‌شان می‌گویند در حال جنگ با اسرائیل و نیروهای اشغالگر هستند و از حمله‌های نظامی اسراییل انتقام می‌گیرند. بعضی از حمله‌ها به‌صورت انفرادی و به دست افرادی صورت می‌گیرد که الزاماً از نیرو و سازمان خاصی دستور نمی‌گیرند.

اسراییل تشکیلات خودگردان فلسطینی را که کرانه غربی را اداره می‌کند در تحریک چنین حمله‌هایی مقصر می‌داند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی – که به چشم بسیاری از فلسطینی‌ها نسبت به حمله‌ها و اشغالگری اسراییل با جدیت برخورد نمی‌کند – تمایل جدی‌ به برخورد با گروه‌های شبه‌نظامی از خود نشان نمی‌دهد؛ زیرا چنین حرکتی محبوبیت‌اش را در میان مردم عادی فلسطینی از آنچه هست کم‌تر می‌کند و می‌تواند برای بقای حکومت‌اش خطرناک باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا