آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحقوق بشرحکومتخبر های مهمدولت فراگیررسانه‌هاروند صلحزنان

گزارش تازه ملل متحد : اختلافات درونی طا-لبان شدید است/هیچ تغییری در ساختار نیامده/ نقض حقوق بشر ادامه دارد

خبرگزاری دید: دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش ۳ ماهه خود از اختلافات شدید میان طا-لبان خبر می دهد و می گوید؛ هیچ پیشرفتی درفراگیری ساختارها و فرآیند تصامیم از سوی طا-لبان انجام نگرفته است. محدودیت علیه زنان افزایش یافته است. قتل های غیر قانونی، بازداشت های خودسرانه و اعدام در ملاعام ادامه دارد همچنین خبرنگاران و فعالان مدنی با خطرات قابل توجهی در انجام فعالیت‌های خود مواجه هستند

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان  ملل در گزارش ۳ ماهه‌ی خود که امروز(۱۶حوت) منتشر شده است از اختلافات شدید میان طا-لبان خبر می دهد. وی در رابطه به این موضوع به اجرای فرمان ممنوعیت مواد مخدر اشاره می کند و می گوید؛ گروه حاکم در مورد اجرای فرمان ممنوعیت مواد مخدر اختلاف دارند و جابه جایی مقامات ولایت بدخشان پیرامون عدم تبعیت از اجرای فرمان منع مواد مخدر بوده است.

گوترش با اشاره به اینکه؛ در این مدت هیچ پیشرفتی در زمینه فراگیری ساختارها و فرآیندهای تصمیم‌گیری از سوی طا-لبان صورت نگرفته است می گوید: تصامیم تعیین، تعدیل و منفکی مقامات طا-لبان در سطح ولایت‌ها و ولسوالی‌ها در قندهار و بدخشان انجام می گیرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش خود بیان می کند؛ رویدادهای مربوط به امنیت سه ماهه این گزارش، نسبت به زمان مشابه در سال قبل، ۳۸ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش از ۱۰ عقرب تا ۲۰ دلو سال جاری یک هزار و ۵۰۸ رویداد امنیتی ثبت شده است، در حالی که در مدت ۳ ماهه مشابه سال جاری، هزار و ۹۰ رویداد ثبت شده بود‌.

بر بنیاد این گزارش، با اشاره به افزایش وضع محدودیت برای زنان ، و درخواست پول در ازای رهایی آنها از سوی طا-لبان، یوناما یک مورد را مستند سازی کرده است.

این گزارش به موضوع تداوم قتل‌های فراقانونی و بازداشت‌های خودسرانه نظامیان و مقامات حکومت پیشین از سوی طا-لبان پرداخته و از مستند سازی حداقل ۵ مورد قتل غیر قانونی و ۷ مورد بازداشت خودسرانه مقامات و نظامیان حکومت پیشین خبر داده است.

به گفته این گزارش، یوناما همچنین ۲ مورد قتل فراقانونی، ۱۷ مورد بازداشت خودسرانه و ۲ مورد شکنجه افراد متهم به وابستگی به -جبهه مقاومت ملی افغانستان- و داعش را نیز مستند کرده است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین با اشاره به اینکه خبرنگاران و فعالان مدنی همچنان با خطرات قابل توجهی در انجام فعالیت‌های خود مواجه هستند می گوید؛ طا-لبان  مجازات در ملا عام را انجام می دهند و در صورتی که فردی از این مجازات ها در ملاعام عکس یا فیلم تهیه کند مورد تنبیه قرار گرفته و شلاق زده می‌شود.

این گزارش آقای گوترش در حالی ارائه می شود که پیش از این هم نیز گزارش‌های مشابه از سوی  نهادها و سازمان های  بین المللی مدافع حقوق بشری ارائه شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا