آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاستگفتگو

عاشورا و محدودیت‌ها؛

گفت‌وگو با سید حسن فاضل‌زاده رییس مجمع علما و متنفذین اهل تشیع افغانستان

گفت‌وگو از رسول شهزاد

خبرگزاری دید: در پی فرا رسیدن محرم و ایام سوک‌واری عاشورای حسینی، حرف حدیثی نیز از اعمال محدودیت‌ها از سوی طا-لبان بر این مراسم مذهبی منتشر شد. هرچند این مسئله بعداً از سوی برخی مقامات و سخنگویان طا-لبان تکذیب شد، اما با آن هم حواشی در پی داشت که مبتنی بر آن خبرگزاری دید خواست نظر آقای سید حسن فاضل‌زاده رییس مجمع علما و متنفذین اهل تشیع افغانستان را در این زمینه داشته باشد.

خبرگزاری دید: سپاسگزاریم از اینکه وقت تان را در اختیار ما قرار دادید، دیدار تان با مولوی عبدالکبیر سرپرست ریاست‌الوزرا چطور بود؟

فاضل‌زاده: تشکر و سپاس از شما، در دیداری که از سوی مجمع علما و متنفذین تشیع افغانستان با مولوی عبدالکبیر سرپرست ریاست‌الوزرای امارات اسلامی صورت گرفته بود. من مولوی عبدالکبیر سرپرست ریاست‌الوزرای امارات اسلامی را برای اولین بار ملاقات کردم و او را شخص منطقی و به دور از تعصبات یافتم و در ضمن ایشان شخص کار بلد و یک سیاست‌مدار برجسته است.

خبرگزاری دید: امسال شیعیان می‌توانند مثل سال‌های گذشته مراسم عاشور را با شکوه برگزار‌ کنند؟

فاضل‌زاده: بله امسال نیز مانند سال‌های گذشته شیعیان می‌توانند مراسم محرم و عاشورای حسینی را در کمال آرامش و امنیت برگزار نمایند.

خبرگزاری دید: به نظر شما امنیت محرم و دهه عاشورا تامین خواهد بود؟

فاضل‌زاده: بلی قطعاً با تلاش‌های مجاهدین امارت اسلامی امنیت مراکز مذهبی تامین خواهد شد و مردم ما انشاءالله بدون نگرانی خواهند توانست دهه محرم را تجلیل کنند. البته در این زمینه همکاری و هوشیاری هماهنگ مردم نیز ضرورت است.

خبرگزاری دید: حذف تعطیلی روز عاشورا از سوی طا-لبان و تبعات آن بر وحدت میان اقوام و مذاهب چی خواهد بود آیا این مسئله اتخاذ سیاست حذف و سرکوب مذهبی و قومی است؟

فاضل‌زاده: در رابطه به حذف رخصتی عاشورا از تقویم افغانستان در گذشته نیز زیاد مرسوم و قبل از دولت مجاهدین و در زمان حکومت‌های گذشته نیز رخصتی وجه نداشته است. اما جامعه شیعه همیشه در ایام محرم و عاشورا به مراسم‌ و برنامه‌های مذهبی خود پرداخته و به تقویم زیاد توجه نداشتند. در زمان جمهوریت این رخصتی مد نظر گرفته شده بود اما در برگزاری برنامه‌ها هیچ تاثیر مثبت یا منفی نداشت. در ماه محرم شیعه و سنی کسانی که اراده حضور در برنامه‌های محرم را داشته باشند شرکت می‌کنند و این مسئله باعث کم‌رنگ شدن برنامه‌های عزاداری نخواهد شد. تعطیلی عاشورا بیشتر جنبه تشریفاتی داشت که در زمان جمهوریت لحاظ شده بود.

خبرگزاری دید: جایگاه جامعه تشیع در تصمیم‌گیری‌های کلان چطور است؟

فاضل‌زاده: ما باید بزرگ و ملی بیندیشیم و جامعه تشیع بدون تردید جزء از ملت بزرگ افعانستان است و امنیت کل کشور را در نظر داشته با مسئولان همکار باشند. نباید بر اساس معیارهای حکومت جمهوریت که برخاسته از کنفرانس بُن بود سنجیده شود، کنفرانس بن ملت افغانستان را به اقوام و احزاب تقسیم کرد.

خبرگزاری دید: شما بارها بر وحدت و همکاری میان دولت و ملت تاکید کردید به نظرتان مردم چقدر با حکومت همسو هستند؟

فاضل‌زاده: بدیهی است که خیر و صلاح ملت در حفظ وحدت و همکاری بین مردم و دولت است، امارت اسلامی در جهت کسب رضایت مردم تلاش نموده است و در این عرصه تا جایی موفق بوده است.

خبرگزاری دید: به نظر شما خواسته اصلی مردم از حکومت چیست و در این راستا چقدر خود را شریک حلقه تصمیم گیری می‌دانند؟

فاضل‌زاده: خواسته اصلی مردم از حکومت تامین امنیت جانی، اقتصادی و روحی است و در اولویت خواسته‌های مردم داشتن یک دولت مقتدر، عادل و پاسخگو است و یکی دیگر از خواسته‌های مردم تامین عدالت اجتماعی است.

خبرگزاری دید: پیام شما به شیعیان که عاشورا را برگزار می‌کنند چیست؟

فاضل‌زاده: از عموم شیعیان در سراسر کشور می‌خواهیم در ایام محرم با نیروهای امنیتی امارت اسلامی در هماهنگی و همکاری کامل برنامه‌های خویش را به پیش ببرند و از موضوعاتی که حساسیت برانگیز باشد پرهیز کنند.

خبرگزاری دید: به صورت کلی وضعیت مردم را چطور بررسی می‌کنید آیا مردم به حرف‌های سران حکومت باور دارند و یا دلسرد شده است؟

فاضل‌زاده: جامعه تشیع بخش جدا از ملت افغانستان نیست و هر خواسته‌ که داشته باشد در حقیقت خواسته همه ملت افغانستان است. امارت اسلامی منحیث یک حکومت توانسته است به خواسته‌ها و مشکلات مردم رسیدگی نماید و در این عرصه عملکرد بهتری نسبت به حکومت گذشته داشته است. مردم افغانستان مسلمان است و الحمدالله همه خواهان یک نظام اسلامی و مقتدری که بتواند در مسیر تحولات منطقه از عزت و شرف کشور پاسداری نموده و غرور ملی مردم را احیا کند، می‌باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا