آخرین اخبارافغانستانجهانسیاست

طالبان: «پروسه کابل» توطیه برای تسلیمی ما است

بارنت روبین یک دیپلومات پیشین امریکایی به طالبان نامه‌ سرگشاده‌‌ای نوشته و از آن‌ها خواستار مذاکره و پیوستن به صلح شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، این دیپلومات پیشین امریکایی به طالبان نگاشته است نشان دهید که تعهد شما به مذاکرات و استقلال واقعی است و در این نامه تاکید کرده که فراخوان طالبان از ایالات متحده برای ختم جنگ در افغانستان زمانی بیشتر متقاعد کننده می‌بود که آن گروه خود جنگ را توقف می‌داد.
یک روز پس از این نامه، گروه طالبان به جواب آقای روبین نوشته‌اند که اگر ایالات متحده با حملات هوایی، زمینی و تلفات غیرنظامیان امریکایی مواجه می‌بود؛ بدون شک دیدگاه شما متفاوت‌تر از امروز می‌بود.
طالبان در این نامه افغانستان را اشغال شده خوانده و گفته‌اند که « پیشنهاد شما مبنی بر مذاکرات با حکومت کابل و مشروع دانستن آن، همان راهکار امریکا برای پیروزی در جنگ است.»
در این نامه، طالبان همچنان پروسه کابل را توطیه علیه این گروه خوانده و نگاشته‌اند که هدف از این تلاش‌ها «تسلیمی» آن گروه می‌باشد.
اظهارات طالبان در حالی است که رییس جمهورغنی برای نخستین‌بار در پروسه کابل گفت که حکومت تحت رهبری وی حاضر است «بدون پیش شرط» با طالبان مذاکره کند.
بارنت روبین در نامه خود به طالبان تاکید کرده است که حکومت افغانستان «حتا اگر مفسد و منقسم هم باشد؛ نه تنها از جانب واشنگتن بلکه تمام کشورهای جهان به رسمیت شناخته شده و مذاکرات شما با واشنگتن نمی‌تواند جایگزین مذاکرات طالبان با حکومت و میلیون‌ها مردم افغانستان شود که از حملات شما و برگشت تان هراس دارند.»
اما طالبان در این نامه، جنگ خود را پس از حضور نظامی امریکا و کشورهای غرب در افغانستان در ۲۰۰۱، با مقاومت افغان‌ها در برابر نیروهای شوروی سابق مقایسه کرده نگاشته‌اند که حکومت وقت کابل نیز از جانب جامعۀ جهانی و ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شد و مردم علیه آن ایستادگی کردند.
در این نامه، هدف اصلی جنگ ایالات متحده در افغانستان، دسترسی امریکا به معادن کشور عنوان شده نه مبارزه با دهشت‌افگنی.
طالبان در این نامه نگاشته‌اند که خواهان «مذاکره با ایالات متحده نبوده و نه دست از مقاومت بر می‌دارند و نه از ادامۀ جنگ خسته می‌شوند.»
این درحالیست که هیتر ناورت سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده ضمن استقبال از پروسه کابل، حمایت واشنگتن را از فراخوان صلح حکومت افغانستان به طالبان اعلام داشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا