آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

بیش از ۱میلیون نفر با تطبیق ۲۳۵ پروژه آبیاری، به آب دست یافته است

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در جریان سال مالی ۱۳۹۷ از تغییرات در روش‌های آبیاری در جریان این سال خبر می‌دهد و می‌گوید که آغاز کار پروژه‌های بزرگ آبیاری، مدرن‌سازی روش‌های آبیاری و تسریع تطبیق پروژه‌های آبیاری از فعالیت‌های این وزارت در سال مالی ۱۳۹۷ بوده است.


وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در جریان سال مالی ۱۳۹۷ از تغییرات در روش‌های آبیاری در جریان این سال خبر می‌دهد و می‌گوید که آغاز کار پروژه‌های بزرگ آبیاری، مدرن‌سازی روش‌های آبیاری و تسریع تطبیق پروژه‌های آبیاری از فعالیت‌های این وزارت در سال مالی ۱۳۹۷ بوده است.
به گزارش خبرگزاری دید، حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت گفت که در جریان سال مالی ۱۳۹۷، این وزارت توانسته‌ در ۳۴ ولایت کشور ۲۳۵ پروژه‌ آبیاری را که شامل کانال، سربند، ‌ذخیره‌های آب، شبکه‌های آبیاری، سربندها و «چک‌دم» است را به هزینه‌ بیش از ۲.۹ میلیارد افغانی تطبیق کند.
آقای غفوری گفت:« در ۳۴ ولایت به تعداد ۲۳۵ پروژه آبیاری تطبیق شده که از این ۲۳۵ پروژه در حدود ۱.۲ میلیون تن از هم‌وطنان ما مستفید شده‌اند. هم‌چنان بودجه‌‌ای که بالای این پروژه‌ها هزینه شده است به ۲،۹ میلیارد افغانی می‌رسد. با تطبیق این پروژه‌ها ۵۱ هزار هکتار زمین تحت پوشش آبیاری قرار گرفته است.»
معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت گفت که تطبیق این پروژه‌ها به جلوگیری از ضایعات آب کمک کرده است.
به گفته‌ او، پیش از این نزدیک به پنجاه درصد آب زراعتی ضایع می‌شد اما با تطبیق پروژه‌های آبیاری در جریان سال مالی ۱۳۹۷، ضایعات آب تا ۳۵ درصد کاهش یافته است.
معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت در باره‌ پروژه‌های بزرگ آبیاری که این وزارت در حال کارهای ابتدایی راه‌اندازی آن‌ها است، گفت:« پروژه‌های کانال زمین‌داور، کانال اندخوی و خوش‌تپه در گذشته برای مردم مانند یک رویا بود که خوش‌بختانه اکنون وزارت زراعت با اراده جدی کار عملی آن‌ها را آغاز کرده است.»
او گفت کانال خوش‌تپه، یکی از بزرگ‌‌ترین پروژه‌های آبیاری است که قرارداد امکان‌سنجی شامل سروی، دیزاین و مطالعات اقتصادی-اجتماعی آن هفته گذشته با اداره انکشافی ایالات متحده امریکا امضا شد، که حدود ۲۵۰ کیلومتر طول خواهد داشت و بیش از ۲.۵ میلیون جریب زمین را در ولایت‌های کندز، بلخ و جوزجان آبیاری می‌کند.
هم‌چنین کار سروی بند موسی‌قلعه و کانال زمین داور نیز آغاز شده است. بند موسی‌قلعه با ظرفیت ذخیره‌ ۲۹۰ متر مکعب آب در هر ساعت ساخته می‌شود و ظرفیت آبیاری برای ۱۱ هزار و ۸۵۰ هکتار زمین را خواهد داشت،‌ همین گونه کانال زمین‌داور، با ظرفیت ذخیره‌ حدود پنج متر مکعب آب در ثانیه و با ظرفیت آبیاری هشت هزار و ۲۰۹ هکتار زمین ساخته می‌شود. هزینه‌ قرارداد سروی بند موسی‌قلعه و کانال زمین‌داور، بیش از ۲۴۷ میلیون افغانی است و سروی آن اوایل سپتمبر ۲۰۱۹ پایان می‌یابد.
هم‌چنان، اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در این کنفرانس خبری درباره‌ ادامه‌ همکاری‌ها به مالداران آسیب‌دیده از خشک‌سالی معلومات داد.
آقای رستمی گفت که وزارت زراعت از آغاز سال روان پیش‌بین خشک‌سالی بود و به همین خاطر برنامه‌هایی از قبل تعیین شده برای رویارویی با این مشکل داشت و توانست با توزیع ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن خوراکه‌ حیوانی در ولایت‌های آسیب‌دیده، از فاجعه‌ای کلان در بخش مالداری جلوگیری کند.
سخنگوی وزارت زراعت گفت به خاطر این که مالداران در زمستان با مشکل مواجه نشوند، حدود ۵۰۰ میلیون افغانی را برای خرید بیش از ۱۳ هزار متریک تن خوراکه‌ حیوانی آماده کرده است تا در زمستان، از مرگ‌ومیر حیوانات جلوگیری و به مالداران نیازمند توزیع شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا