آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

افزایش ناامنی؛ تلاش طا-لبان برای حفظ تسلط

در حوزه تبلیغاتی، داعش چند اعلامیه منتشر کرد و به لفاظی‌های خود علیه طا-لبان، پاکستان، چین و هند و همچنین سایر کشورهای همسایه و منطقه‌ای که با طا-لبان همکاری می‌کنند، ادامه داد

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
به‌رغم تشدید عملیات بر دو رقیب اصلی از سوی طا-لبان – جبهه مقاومت ملی (NRF) و داعش شاخه خراسان، وضعیت امنیتی در افغانستان وخیم شده است. با آن‌که طا-لبان ادعا می‌کنند داعش از نظر فیزیکی در افغانستان وجود ندارد و تهدیدی نیست، این گروه مسئولیت حملات مرگبار بر مساجد، مدارس و موترها را بر عهده گرفت.
از زمانی که طا-لبان کنترول افغانستان را در ماه اگست سال گذشته به دست گرفتند، این کشور درگیر خشونت است. این وضعیت نامطلوب احتمالاً ادامه خواهد داشت؛ زیرا هیچ نشانه‌ای از تحکیم سلطه طا-لبان در آینده نزدیک وجود ندارد.
بر اساس داده‌ها، افغانستان در ماه اگست ۳۶۶ مورد تلفات مرتبط با تروریزم را به ثبت رساند که نسبت به ۲۴۴ مورد در ماه جولای، ۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. ۳۶۷ نفر در جون و ۳۹۱ نفر در ماه می جان باختند. بنابراین، پس از ثبت افت تلفات دو ماه متوالی، مجموع تلفات در ماه اگست دوباره افزایش یافت. این روند از مارچ ۲۰۲۰ ادامه یافته است، اگرچه از زمان تسلط طا-لبان در اگست ۲۰۲۱ کاهش قابل توجهی داشته است.
۷۷ مورد تلفات افراد ملکی در ماه اگست در مقایسه با ۶۸ مورد در ماه جولای، ۱۳٫۲۳ درصد افزایش داشته است. در ۱۷ اگست، دست کم ۲۱ نفر به شمول یک روحانی برجسته ملا امیرمحمد کابلی در یک حمله انتحاری در مسجد ابوبکر واقع در محله خیرخانه ناحیه ۱۷ شهر کابل کشته و ۳۳ تن دیگر زخمی شدند. مسئولیت این حمله را هیچ گروهی برعهده نگرفت، اما به احتمال قوی کار داعش بوده است. افزایش تلفات تا حد زیادی به دلیل خساراتی است که طا-لبان در صحنه متحمل شده‌اند.
اختلافات داخلی در درون طا-لبان همچنان به حکومت آن‌ها در مبارزه برای تحکیم و مبارزه با دشمنان داخلی آسیب می‌رساند. به تاریخ ۲۷ اگست، ۳ عضو طا-لبان به دلیل درگیری داخلی در ولسوالی تاله و برفک ولایت بغلان کشته شدند. به تاریخ ۲۱ اگست در نتیجه درگیری‌های داخلی طا-لبان در ولایت پنجشیر یک نفر کشته و یک نفر زخمی شد. در ۱۷ اگست، وزارت دفاع طا-لبان ادعا کرد که مولوی مهدی مجاهد فرمانده فراری هزاره تبار این گروه را که مقاومت هزاره‌ها را در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل آغاز کرده بود، کشته است.
گسترش عملیات جبهه مقاومت ملی
خالد امیری فرمانده جبهه مقاومت ملی در ۲۶ اگست با تشویق افغان‌ها به متحد شدن علیه طا-لبان گفت که تنها اعتراض در فضای مجازی به حکومت طا-لبان پایان نمی‌دهد. وی افزود که انتقاد و محکومیت برای جلوگیری از ظلم طا-لبان کافی نیست. او از تحریم‌ها علیه طا-لبان برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی حمایت کرد.
علی میثم نظری مسئول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی افغانستان تاکید کرد که عملیات این جبهه در یک سال گذشته گسترش یافته و این گروه در حال حاضر در شش ولایت کشور با ۴ هزار نیروی مجهز در حال مبارزه با طا-لبان است. نیروهای آموزش‌دیده این ولایات عبارت بودند از پنجشیر، کاپیسا، بغلان، بدخشان، تخار و پروان.
داعش در ۱۲ حمله ۴۵ جنگجوی طا-لبان را کشته است
تا ماه اگست، داعش مسئولیت ۱۲ حمله را بر عهده گرفت که در آن ۴۵ نفر کشته و ۱۲۰ جنگجوی طالبان/اقلیت شیعه در ولایات کابل، کنر و ننگرهار زخمی شدند. از اول جنوری تا ۳۰ اگست، داعش مسئولیت ۱۳۰ حمله در افغانستان را بر عهده گرفته است.
در حوزه تبلیغاتی، داعش چند اعلامیه منتشر کرد و به لفاظی‌های خود علیه طا-لبان، پاکستان، چین و هند و همچنین سایر کشورهای همسایه و منطقه‌ای که با طا-لبان همکاری می‌کنند، ادامه داد.
در ۷ اگست، داعش دومین کتاب فارسی را با عنوان «ویژگی‌های طا-لبان خوارج» چاپ و منتشر کرد که تفاوت‌های بین داعش و طا-لبان را برجسته می‌کند. در این کتاب تاکید شده است که طا-لبان با معرفی «اقدامات غیراسلامی» در افغانستان، خوارج واقعی هستند و از آن‌جایی که طا-لبان از کشورهایی مانند پاکستان، ایران و هند محافظت می‌کنند، لازم است با این رژیم مقابله شود. داعش همچنین ادعا کرد که در «سمت درست» قرار دارد، زیرا حملاتی را علیه شیعیان و کشورهای «کافر» مانند تاجیکستان و ازبیکستان انجام داده است.

نویسنده

شیشیر گوپتا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا