آخرین اخبارافغانستانگزارش

بحران فقر و محرومیت و جاذبه پارک ملی بند امیر

خبرگزاری دید: پارک ملی بند امیر در وضعیتی که افغانستان درگیر بحران‌های فقر و امنیت است، به عنوان یگانه آدرس تفریحی مردم در ایام تعطیلات، گواه هجوم گسترده شهروندان است.

در سال‌های گذشته حضور مردم کم‌رنگ بود؛ زیرا مسیر‌های منتهی به بامیان ناامن بود و مردم ریسک نمی‌کردند. جلریز و دره غوربند دو مسیری است که بامیان را به کابل وصل می‌کند و در ۲۰ سال گذشته هر از گاهی کارمندان دولتی بازداشت و کشته می‌شدند.

در سال روان به دلیل گرمی هوا در سراسر کشور روزانه هزاران تن از ولایات مختلف برای تفریح به آنجا می‌روند.

احمد علی یکی از باز دید کنندگان بندامیر به خبرگزاری دید می‌گوید که بندامیر از بهترین مکان‌های توریستی در کشور است.

بندامیر در ولسوالی یکاولنگ‌ موقعیت دارد و یکی از جاذبه‌های توریستی در افغانستان می‌باشد، در ۲۰ سال گذشته بند امیر محل برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و اجتماعی بود.

عبدالباسط یکی دیگر از بازدید کنندگان بند امیر می‌گوید: برای من شگفت انگیز است چون تا حالا چنین منظره طبیعی و باستانی را ندیده بودم.

جاده بامیان یکاولنگ اسفالت شده و فقط چند کیلومتر به سوی بندامیر هنوز قیرریزی نشده است که باعث ایجاد گرد و خاک می‌شود.

باشندگان بندامیر می‌گویند که سالانه در ۵ ماه که بند امیر گرم است به اندازه یک سال شان کار می‌کنند، لبنیات، حبوبات، گیاه‌های طبیعی مردم محل به قیمت مناسب به فروش می‌رسد. با این همه شماری از شهروندان که به بند امیر رفته اند از نبود یک بازار معیاری، نبود نانوایی و نبود تشناب‌ها شکایت دارند و می‌گویند که شرایط‌ کنونی برای مردم مناسب نیست.

خلیل یکی از باشندگان بندامیر به خبرگزاری دید می‌گوید که در فصل بهار و تابستان که مردم به بند امیر می‌آیند اقتصاد مردم بند امیر رشد می‌کند، مردم محل خانه‌های شان را به کرایه می‌دهند و زن و مرد مصروف به کار هستند.

از سویی هم خدا داد سیغانی مدیر پارک ملی بندامیر به خبرگزاری دید می‌گوید که یکی از دلایل حضور گسترده مردم به بامیان و مخصوصاً بندامیر امنیت سرتاسری است، هیج‌گونه مزاحمت برای شهروندان نیست و همین آرامی و امنیت باعث شده است که مردم از سراسر کشور و حتا از کشورهای خارجی به بامیان باستانی سفر کنند.

آقای سیغانی می‌گوید که روزهای پنجشنبه و جمعه در هفته و مخصوصاً روزهای عید بندامیر شاهد هزاران تن از بازدیدکنندگان می‌باشد، حضور مردم بسیار گسترده است تا حدی که مکان بندامیر گنجایش آن را ندارد.

وی افزود که شهروندان از سراسر کشور به بندامیر می‌آیند و ملزم هستند که قوانین و مقرارت را مراعات کنند، هیچ کسی حق صید ماهی و شکار را ندارند و تاکنون موردی ثبت نشده است.

آقای سیغانی افزود که در روزهای تعطیلی بیش از دو هزار موتر در بندامیر ثبت شده است که تمام مردم در آرامش کامل به گشت‌وگذار می‌پردازند و هیچ‌گونه مزاحمت برای شان وجود ندارد.

گفتنی است که بندامیر اولین پارک ملی افغانستان است که همه ساله در دو فصل بهار و تابستان شاهد حضور هزاران تن از گردشگران داخلی و خارجی است. منظره طبیعی و آب بندامیر یکی از جاذبه‌های آن است.

نویسنده

رسول شهزاد- بامیان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا