آخرین اخباراجتماعادبیاتاسلایدشوافغانستانبرگزیدهجهاندسته بندی نشدهسفرعلم و دانشفرهنگ عامهمطالب معلوماتیمنطقه

روزجهانی سفر انسان به فضا؛ پشتو چهارمین زبانی که در فضا صحبت شده است

خبرگزاری دید: دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به‌مناسبت «روز جهانی سفر انسان به فضا» گفته است که زبان پشتو چهارمین زبان رسمی است که در فضا صحبت شده است. عبدالاحد مهمند، فضانورد اهل افغانستان زمانی که در سال ۱۹۸۸ به فضا سفر کرد، از آن‌جا به مادرش تماس گرفت و با او به زبان پشتو صحبت کرد.

یوناما امروز (جمعه، ۲۴ حمل) با انتشار پستی در فیسبوک خود گفته است که عبدالاحد مهمند، فضانورد اهل افغانستان زمانی که در سال ۱۹۸۸ به فضا سفر کرد، از آن‌جا به مادرش تماس گرفت و با او به زبان پشتو صحبت کرد.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد گفته است که به این ترتیب، زبان پشتو به چهارمین زبان رسمی تبدیل شد که در فضا صحبت شده است.

براساس معلومات یوناما، عبدالاحد مهمند به‌عنوان اولین شهروند افغانستان در سن ۲۹ سالگی به فضا سفر کرد و مدت نُه روز در فضا ماند.

یوناما گفته است که مهمند در جریان سفر به فضا تصاویری از افغانستان گرفت و در آزمایشات فیزیک نجومی، طبابت و بیولوژیک شرکت کرد.

روز دوازدهم اپریل به‌مناسبت سفر یوری گاگارین، اولین انسان سفرکرده به فضا، به‌عنوان «روز جهانی سفر انسان به فضا» نام‌گذاری شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد نام‌گذاری این روز را در هفتم اپریل ۲۰۱۱ تصویب کرد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا