آخرین اخباراجتماعاسلایدشوبرگزیدهفرهنگ عامهفرهنگ و دانش

روز جهانی زبان مادری/ نزدیک به ۳ هزار زبان مادری رو به انقراض است

خبرگزاری دید: سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی زبان مادری در بیانیه‌ای با پشتیبانی ازآموزش چندزبانه تاکید کرد: بنا به آمارهای مذکور، بیش از ۴۳ درصد از ۶ هزار زبانی که در جهان صحبت می‌شوند در خطر انقراض هستند. تنها چند صد زبان در سیستم‌های آموزشی و حوزه عمومی جای گرفته‌اند و کمتر از صد زبان در دنیای دیجیتال استفاده می‌شوند.

طبق آمارهای سازمان ملل، هر دو هفته یک زبان در جهان فراموش شده و یک میراث مستقل فرهنگی و فکری از بین می رود.

سازمان ملل گفته است:چند زبانی به توسعه جوامع با ارزش‌های همه شمول کمک می‌کند و به فرهنگ‌ها، جهان‌بینی‌ها و سیستم‌های آگاهی متعدد،  اجازه همزیستی و بارور شدن متقابل را می‌دهد.

سازمان ملل تاکید دارد که آموزش چندزبانه، ابتدا با زبانی که دانش‌آموز بیشتر به آن تسلط دارد، آغاز و سپس به تدریج با فراگیری زبان‌های دیگر ادامه یابد.

موضوع روز جهانی زبان مادری در سال ۲۰۲۳، بر اساس “آموزش چند زبانه؛ ضرورتی برای تغییر سیستم آموزش” و توصیه‌های اجلاس تحول آموزش سازمان ملل، که بر آموزش زبان مردم بومی تاکید دارد، همسو عنوان شده است.

بر اساس رویکرد آموزشی سازمان ملل، آموزش چند زبانه مبتنی بر زبان مادری امکان دسترسی به فراگیری آموزش را برای گروه‌های مختلف مردم که به زبانی غیر از زبان مادری سخن می‌گویند فراهم می‌کند.

سازمان ملل و «یونسکو»، نهاد آموزشی این سازمان بر این باورند که جوامع چندزبانه و چندفرهنگی از طریق زبان‌های خود که دانش و فرهنگ‌های سنتی را به شیوه‌ای پایدار منتقل و حفظ می‌کنند، تداوم می‌یابند. به همین دلیل روز جهانی زبان مادری هر ساله توسط این نهادهای جهانی برای «ترویج تنوع زبانی و فرهنگی و چندزبانگی» مورد تقدیر قرار گرفته و با اهمیت عنوان می‌شود.

روز جهانی زبان مادری توسط کنفرانس عمومی سازمان یونسکو در نوامبر ۱۹۹۹ اعلام شد. ایده جشن گرفتن روز جهانی زبان مادری ابتکار بنگلادش بود. مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در قطعنامه سال ۲۰۰۲ از اعلام این روز استقبال کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا