دسته بندی نشده

محقق: امریکا از طریق طا-لبان برنامه‌های خود را اجرا می‌کند/ هزاره‌ها امنیت ندارند

خبرگزاری دید: محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در مورد وضعیت افغانستان، فعالیت‌های شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان، طا-لبان و رویکرد جهان نسبت به افغانستان صحبت کرده است. 

محمد محقق در مصاحبه‌ای با تلویزیون آمو پیرامون وضعیت پیش آمده گفت: خواسته امریکا بود که تصمیم گرفت علی‌رغم همه شعارهایی که در افغانستان داده بود، از زن و آزادی و برابری و دموکراسی، همه آن را زیر پا کرد و نظام افغانستان را بسته و حکومت را به یک گروهی تقدیم کرد که آن گروه به هیچ ارزشی از ارزش‌های انسانی پایبند نیست.

به گفته وی، طا-لبان بر مردم ظلم می‌کند، کشتار می‌کند و مردم را به تباهی کشانده اند. افغانستان را به یک محبس بزرگ تبدیل کرده است.

محمد محقق با اشاره به اینکه امریکا با تقدیم حکومت، ما‌هانه ۴۸۰ میلیون دالر به طالبان باج می‌پردازد، گفت: این‌ها (امریکا) هفته چهل میلیون دالر به مسایل بشری می‌دهند که گویا کمک‌های بشری گفته می‌دهند که آن هم در اختیار طا-لبان قرار می‌گیرد. وزارت دفاع و داخله (طا-لبان) را هم معادل این مقدار پول از طریق سیستیکا معاش اردو و غیره می‌پردازد و امنیت شان را اکمال می‌کند.

وی افزود: ما معلومات دقیق از داخل افغانستان داریم که تا کنون آن‌ها (امریکا) ماهانه ۴۸۰ میلیون دالر پرداخت کرده است.

محقق: امریکا تصمیم گرفته که این بلا را سر مردم افغانستان آورد و تمام منطقه را به چالش بکشد و لانه تروریزم درست کند. … تمام گروه‌های تروریستی همین اکنون در افغانستان در حال آموزش، تنظیم و سازماندهی هستند. … این‌که چرا امریکا این کار را می‌کند چون امریکا یک نظام انسانی است و حقوق بشر می‌خواهد، حقوق زن می‌خواهد و حقوق طفل می‌خواهد؛ همه این حقوق چیزهایی است که اکنون از طریق طا-لبان در افغانستان اجرا می‌کند.

رهبر حزب وحدت اسلامی در مورد درخواست طا-لبان برای بازگشت به افغانستان بیان داشت که درخواست طا-لبان برای وی قابل قبول نیست، چون برای وی مسئله شخص مطرح نیست بلکه حق و حقوق مردم مهم است.

وی با اشاره به فعالیت‌های شورای عالی مقاومت گفت: فعلاً بحث‌های ما (شورا) بیشتر سیاسی است ولی مقاومت‌هایی که در داخل افغانستان است همه را شورا حمایت می‌کند.

محقق در مورد وضعیت مردم هزاره زیر حاکمیت طا-لبان گفت: یک بخش سیاست (طالبان) سکوت و انکار است که گویا هزاره‌ها در افغانستان نیستند. در هیچ عرصه‌ای وجود ندارند. … یک بخش دیگر مرحله فشارهای روانی و امنیتی است. مثلا، هیچ هزاره‌‌ای در خانه خود به آرامی گذاره نمی‌تواند، نه شب و نه روز امنیت ندارد.

وی علاوه بر قتل و کشتار هزاره‌ها، در ارتباط به تاراج دارایی‌های آن‌ها گفت که در کوهستان سرپل یک منطقه است به نام «کاشان» که تمام زمین‌های زراعتی آن‌ها را به یک گروه‌ از برادران پشتون داده‌اند.

محقق تشکیل حکومت همه‌شمول را که در توافق‌نامه دوحه آمده است، یک پوشش از جانب امریکا دانست.

وی گفت: امریکا اگر واقعاً راست می‌گفت که حکومت همه‌شمول روی کار آید، خوب این‌ها از آن تخطی نمی‌توانستند. در غیر آن، اگر امریکا بخواهد پول ماهانه خود را قطع کند، آن‌ها [طا-لبان] مجبور است که به این کار تن دهد.

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان گسترش گروه‌های تروریستی را امری دانست که انتظار آن می‌رفت و کشورهای منطقه اگر این انتظار را ندارند، آهسته آهسته به این درک خواهند رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا