آخرین اخبارافغانستانتحلیلترجمهسیاست

هنوز نمی‌دانیم چگونه داعش را شکست دهیم

در ادامه این مطلب آمده که جنگجویان طا-لبان شورشیان موثری بودند، اما ثابت شده‌ است که در نقش ضد شورش و ضدتروریستی بسیار کم‌تر موثر هستند. آن‌ها در از بین بردن فرماندهان داعش-خراسان و بازپس‌گیری برخی از قلمروها از این گروه پیشرفت اندکی داشته‌اند، اما شبه‌نظامیان داعش همچنان در امتداد مرزهای افغانستان فعالیت می‌کنند و هنوز هم ظرفیت انجام حملات مرگباری را دارند

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

نیویارک تایمز در مطلبی تحت عنوان «هنوز نمی‌دانیم چگونه داعش را شکست دهیم» نگاشته که با خروج امریکا از افغانستان، این گروه تروریستی شبکه خود را به مناطق ناآرام آسیای مرکزی و قفقاز گسترش داده است.

با وجود تمام پیروزی‌هایی که امریکا در مبارزه با تروریزم در مبارزه با دولت اسلامی داشته است – و تعداد زیادی هم بوده است – ما هنوز نفهمیده‌ایم که چگونه آن را شکست دهیم.

این روزنامه با اشاره به حمله مرگبار اخیر در مسکو، گفته که داعش خراسان همچنان تهدید قوی است.

در این مطلب آمده که از آغاز سال جدید، داعش-خراسان حملات مرگباری را در ایران و ترکیه آغاز کرد و چندین توطئه داعش-خراسان در اروپا با دستگیری در اتریش، فرانسه، آلمان و هالند مختل شده است.

چهار روز پس از حمله مسکو، رسانه البطار وابسته به داعش پیامی را منتشر کرد که در آن ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و بریتانیا را تهدید کرد: «بعدی کیست؟»

این مطلب می‌گوید که همه این وقایع به چیزی اشاره دارد که ما اکنون می‌دانیم: سلب خلافت خودخوانده داعش با شکست آن یکسان نیست.

نیویارک تایمز در این مطلب پیشنهاد کرده که ایالات متحده با استفاده از دو دهه تخصص خود در مبارزه با تروریزم، از رسیدن تهدید داعش به امریکا و متحدانش باید جلوگیری کند و برای ایمن نگه داشتن امریکایی‌ها، مبارزه با تروریزم را در بخش‌هایی از جهان که دیگر حضور ندارد، در اولویت استراتژیک قرار دهد.

این مطلب افزوده که ایالات متحده با عقب‌نشینی نیروها و دارایی‌های اطلاعاتی‌اش از مناطق فعال جنگی، به گروه‌هایی مانند داعش-خراسان اجازه بازگشت داده است.

این روزنامه در ادامه نگاشته که داعش با تغییر نام تجاری، جذب جنگجویان جدید تحت همان پرچم به طراحی حملات جدید پرداخته‌اند. برخی از آن‌ها دوباره در کشورهای دیگر ظاهر شده‌ که آموزش‌های بهتری دیده‌ که محافظت در برابر آن‌ها سخت‌تر شده است.

این مطلب تحلیلی پرسیده که چگونه یک گروه جهادی که از یک منطقه دورافتاده در افغانستان فعالیت می‌کرد، توانست شبکه‌های خود را گسترش دهد و برنامه‌ریزی عملیات خارجی را با گستردگی جهانی آغاز کند؟

سپس، بخشی از پاسخ به این پرسش را خروج امریکا از افغانستان دانسته است.

در توافق‌نامه ۲۰۲۰ بین ایالات متحده و طا-لبان که در دوحه قطر امضا شد، طا-لبان موافقت کردند که از استفاده گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان برای تهدید ایالات متحده و متحدانش جلوگیری کنند.

در ادامه این مطلب آمده که جنگجویان طا-لبان شورشیان موثری بودند، اما ثابت شده‌ است که در نقش ضد شورش و ضدتروریستی بسیار کم‌تر موثر هستند. آن‌ها در از بین بردن فرماندهان داعش-خراسان و بازپس‌گیری برخی از قلمروها از این گروه پیشرفت اندکی داشته‌اند، اما شبه‌نظامیان داعش همچنان در امتداد مرزهای افغانستان فعالیت می‌کنند و هنوز هم ظرفیت انجام حملات مرگباری را دارند.

این روزنامه تحلیل کرده، دقیقاً به این دلیل که طا-لبان در محدود کردن حملات داعش-خراسان در افغانستان موفقیت‌هایی داشته است، این گروه عمداً انرژی خود را بر آجندای «بین‌المللی‌سازی» متمرکز کرده است، از جمله تغییر منابع برای ایجاد شبکه‌ای جهت انجام حملات قوی خارجی.

در ادامه گفته شده که داعش خراسان اکنون شبکه گسترده‌ای از افراط‌گرایان را در اختیار دارد که در مناطق ناآرام مانند قفقاز و آسیای مرکزی پراکنده شده است. هزاران نفر از مردم آسیای مرکزی به داعش پیوسته‌اند و بسیاری از ازبیک‌ها و تاجیک‌ها در پست‌های رهبری داعش حضور دارند. شورشیان آسیای مرکزی اکنون ستون فقرات کادر عملیات خارجی داعش-خراسان را تشکیل می‌دهند.

نتیجه‌گیری این روزنامه این است که طا-لبان به تنهایی قادر به مهار تهدید داعش-خراسان نیست. زمان تلاش برای تحت فشار قرار دادن طا-لبان با حمایت محتاطانه از گروه‌های مخالف افغانستان مانند پنجشیری‌های جبهه مقاومت ملی، گذشته است. اکنون زمان دیپلماسی است. واشنگتن و متحدانش می‌توانند با قطری‌ها یا سعودی‌ها مشوق‌هایی را برای طا-لبان فراهم کنند تا فشار خود را بر داعش-خراسان افزایش دهند، اطلاعات را به اشتراک بگذارند و شاید به مرور زمان از ارایه حمایت بی‌قید و شرط از القاعده و پناه‌گاه امن برای آن‌ها دست بردارند.

نیویارک تایمز گفته انتظار این‌که طا-لبان در تلاش‌های جهان برای شکست داعش شریک قابل اعتماد مبارزه با تروریزم باشد، غیرواقعی است. اما سطحی از همکاری، اشتراک‌گذاری اطلاعات را ضروری دانسته است.

همکاری باید محدود به اشتراک‌گذاری اطلاعات باشد و نباید به آموزش یا تهیه تجهیزات گسترش یابد.

این روزنامه در این مطلب دستیابی به هر نوع توافق با طا-لبان را تلاش عمیقاً پیچیده و بحث‌ برانگیز دانسته است.

حتی یک رابطه بسیار محدود با طا-لبان، با توجه به سوابق حقوق بشری این رژیم، ناپسند و مملو از دوراهی‌های اخلاقی خواهد بود. با این حال، می‌تواند از حمله ویران‌گر علیه امریکایی‌ها در داخل و خارج از این کشور جلوگیری کند.

نویسنده

کریستوفر پی. کاستا و کالین پی. کلارک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا